Renkomäen Autoexpert

Päästöjärjestelmien valvonta ei salli muutoksia tieliikennekäytössä ja lakimuutosten jälkeen ne ovat myös rangaistavia.

Vaikka ohjelmoinnilla(optimoinnilla) on voitu saavuttaa selvää säästöä polttoaineen kulutuksessa ei haitallisten pakokaasupäästöjen osalta voida olla varmoja määräystenmukaisuudesta. Pois ohjelmoidut toimilaitteet johtavat ainakin auton päästövalvonnan suunnittelun näkökulmasta väistämättä virheelliseen lopputulokseen.

Mikäli autoon on tehty mekaanisia tai ohjelmallisia muutoksia on auto kuitenkin mahdollista palauttaa määräysten mukaiseksi. Olemmekin tehneet näitä vakioksi palautuksia runsaasti ja ne onnistuu usein kohtuullisin kustannuksin.

Toisinaan varsinkin SCR-järjestelmiä on poistettu toiminnasta laitteiden viallisuudesta johtuen jolloin kustannukset väistämättä nousevat. SCR eli Adblue-järjestelmät ovat myös käyttämättöminä alttiita menettämän toimintakykynsä, jolloin komponenttien uusinta on välttämätöntä. Komponentti pula näiden järjestelmien palauttamiseksi voi aiheuttaa jopa vuoden mittaisia odotusaikoja.

Päästöjen hallintajärjestelmien palautus laillisiksi onnistuu vakioimalla.